Hoppa till huvudinnehållet
Gå till startsidan
Mina sidorArbetsgivarguidenKalender
  • Aktuellt
    • Nyheter
    • Avtal 2025
    • Tillitsinitiativet
    • Pågående remisser
    • Remissvar
    • Arbetsgivarpodden
    • Filmer – vår playkanal
    • Pågående utredningar
    • Nyhetsbrev
    • Prenumerera
  • Arbetsgivarguiden
  • Avtal och skrifter
  • Kalender
  • Om oss
    • Organisation och uppdrag
    • Den arbetsgivarpolitiska delegeringen
    • Strategi för statliga arbetsgivare
    • Arbetsgivarverkets ståndpunkter
    • Det statliga arbetsgivarerbjudandet
    • Styrelse
    • Ledningsgrupp
    • Våra nätverk
      • Arbetsgivarverkets nätverk för arbetsmiljö och rehabilitering
    • Internationellt och EU
    • Partsgemensamma organ
    • Jobba hos oss
      • Lediga jobb
    • Press
  • Statistik och analys
    • Staten i siffror: anställda i staten
      • Staten i siffror: om Arbetsgivarverkets medlemmar
    • Staten i siffror: arbetsmarknad
    • Staten i siffror: arbetsmiljö
      • Arbetsmiljörapporten - en analys
    • Staten i siffror: utbildning
    • Staten i siffror: kompetensbarometern
    • Staten i siffror: löner
      • Staten i siffror: löneutveckling
      • Staten i siffror: löneskillnader
    • Staten i siffror: personalomsättning
    • Staten i siffror: sjukfrånvaro
    • Om Arbetsgivarverkets statistik
    • Om Analyskraft och löneanalys
      • Instruktionsfilmer för Analyskraft
  • Utbildningar
    • Medlemsanpassade utbildningar
    • Öppna utbildningar
      • Praktisk information om öppna utbildningar
    • Webbutbildningar
  • Mina sidor
  • Arbetsgivarguiden
  • Kalender
  1. Remissvar


Datum: 25 juni 2024

Diarienummer: 2024/377

Remiss av SOU 2024:22 En ny organisation för förvaltning av EU-medel

Arbetsgivarverket besvarar remisser med utgångspunkt i ett statligt arbetsgivarpolitiskt perspektiv.

Arbetsgivarverket ser det som viktigt att följande frågor hanteras på lämpligt sätt vid ett eventuellt genomförarande av de föreslagna organisationsförändringarna.

Verksamhetsövergång och behovet av omställningsorganisation

De organisationsförändringar som föreslås för delar av Länsstyrelsernas verksamhet till Jordbruksverket och för ESF-rådet till Tillväxtverket innebär sannolikt en verksamhetsövergång enligt 6 b § LAS. I sådana situationer kan övertalighet uppstå både hos mottagande och överlämnande myndighet. Om en överlämnande myndighet ska upphöra med sitt uppdrag och det där finns medarbetare som tackar nej till övergång behöver arbetsbristen hanteras. Det uppstår då utmaningar att upprätthålla arbetsgivaransvaret i förhållande till de medarbetare som sägs upp på grund av arbetsbrist. Mot denna bakgrund bör regeringen ge Kammarkollegiet i uppdrag att vara omställningsorganisation för de myndigheter som läggs ner, så som skett vid tidigare nedläggningar av myndigheter.

Behov av lokala förhandlingar

Myndigheter kan ha skillnader i villkoren i sina lokala kollektivavtal. Eventuella inrangeringsförhandlingar för att uppnå samma villkor inom myndigheten hanteras av mottagande myndighet. Tidpunkten för genomförande av sammanslagningarna, påverkar möjligheten att behålla kompetens samtidigt som myndigheten måste få tid att genomföra alla förhandlingar enligt lag och avtal.

Allmänt om Socialfondens övervakningskommitté

Arbetsmarknadens parter har via Socialfondens övervakningskommitté möjlighet att granska genomförandet av det nationella programmet för Europeiska socialfonden+ och förvissa sig om att programmet genomförs på ett bra och effektivt sätt. Oberoende av vilken organisationsform som föreslås för Socialfonden är det viktigt att den modell som etablerats för parternas insyn upprätthålls.  

Allmänt om ekonomiska konsekvenser

Arbetsgivarverket noterar att förslagen väntas få stora konsekvenser för berörda myndigheters organisering. Det är därför bra att utredningen föreslår ett stegvist införande. Arbetsgivarverket vill dock betona vikten av att de ekonomiska konsekvenserna av förslagen baseras på realistiska beräkningar. För att uppnå avsedd effekt med de föreslagna förändringarna är det angeläget att säkra finansiering som möjliggör att uppdraget kan fullgöras på avsett sätt. Erfarenheter från tidigare organisationsförändringar där stordriftsfördelar eftersträvats visar att vinsterna ofta överskattas, kostnaderna och tiden det tar att få effekt underskattas samt att det är vanligt att medarbetare väljer att inte följa med i den nya organisationen. När verksamhetsövergång dessutom sker från en ort till en annan ökar risken för kompetenstapp ytterligare.

Beslut i detta ärende fattas av generaldirektör Christina Gellerbrant Hagberg. I den slutliga handläggningen deltog chefsjurist Hanna Schmidt, chef Arbetsgivarutveckling Åsa Krook, gruppchef intressebevakning Per Åkesson, kommunikationschef Lars Andrén och utredare Emelie Hägerström, föredragande.

 

Ansvarig handläggare:

Emelie Hägerström

Arbetsgivarverket är en arbetsgivarorganisation för statliga arbetsgivare och en förvaltningsmyndighet. Medlemmar är cirka 250 myndigheter, affärsverk och andra arbetsgivare med anknytning till det statliga området. Tillsammans med medlemmarna utvecklar och samordnar Arbetsgivarverket den statliga arbetsgivarpolitiken och tecknar kollektivavtal för 298 000 anställda.

Behandling av personuppgifter
In English
Om kakor på webbplatsen
Om webbplatsen
Tillgänglighet

Besöksadress: Mäster Samuelsgatan 60, Stockholm, våning 9. Hiss finns.

Telefon: 08 - 700 13 00
E-post: registrator@arbetsgivarverket.se
Fler kontaktmöjligheter

  • LinkedIn

  • Facebook