Hoppa till huvudinnehållet
Gå till startsidan
Mina sidorArbetsgivarguidenKalender
  • Aktuellt
    • Nyheter
    • Avtal 2025
    • Tillitsinitiativet
    • Pågående remisser
    • Remissvar
    • Arbetsgivarpodden
    • Filmer – vår playkanal
    • Pågående utredningar
    • Nyhetsbrev
    • Prenumerera
  • Arbetsgivarguiden
  • Avtal och skrifter
  • Kalender
  • Om oss
    • Organisation och uppdrag
    • Den arbetsgivarpolitiska delegeringen
    • Strategi för statliga arbetsgivare
    • Arbetsgivarverkets ståndpunkter
    • Det statliga arbetsgivarerbjudandet
    • Styrelse
    • Ledningsgrupp
    • Våra nätverk
      • Arbetsgivarverkets nätverk för arbetsmiljö och rehabilitering
    • Internationellt och EU
    • Partsgemensamma organ
    • Jobba hos oss
      • Lediga jobb
    • Press
  • Statistik och analys
    • Staten i siffror: anställda i staten
      • Staten i siffror: om Arbetsgivarverkets medlemmar
    • Staten i siffror: arbetsmarknad
    • Staten i siffror: arbetsmiljö
      • Arbetsmiljörapporten - en analys
    • Staten i siffror: utbildning
    • Staten i siffror: kompetensbarometern
    • Staten i siffror: löner
      • Staten i siffror: löneutveckling
      • Staten i siffror: löneskillnader
    • Staten i siffror: personalomsättning
    • Staten i siffror: sjukfrånvaro
    • Om Arbetsgivarverkets statistik
    • Om Analyskraft och löneanalys
      • Instruktionsfilmer för Analyskraft
  • Utbildningar
    • Medlemsanpassade utbildningar
    • Öppna utbildningar
      • Praktisk information om öppna utbildningar
    • Webbutbildningar
  • Mina sidor
  • Arbetsgivarguiden
  • Kalender
  1. Remissvar


Socialdepartementet

Datum: 21 mars 2023

Diarienummer: 2022/0763

En modern dataskyddsreglering på socialförsäkringsområdet

Arbetsgivarverket lämnar synpunkter på remissen både i rollen som förvaltningsmyndighet och i rollen som arbetsgivarorganisation.

Arbetsgivarverket tillstyrker utkastet till lagrådsremiss.

Av utkastet framgår behovet av en modernisering av regleringen och sambandet med myndigheternas digitala transformation. Den offentliga förvaltningens roll och betydelsen av moderniserade registerförfattningar för målet att Sverige ska vara bäst i världen på att använda digitaliseringens möjligheter uttrycks på ett klargörande sätt i eSams promemoria En modern registerförfattning ES2022-06 (sid 7ff och 12, nedan eSams promemoria). Föråldrade registerförfattningar medför stora svårigheter för en effektiv och sammanhängande e-förvaltning (eSams promemoria sid 11f). Den modell som föreslås i utkastet kan således ha direkt betydelse för många andra myndigheter men också ha betydelse indirekt genom att vara vägledande för kommande modeller på området.

Proportionalitetsresonemangen som förs i utkastet är väl underbyggda och ger uttryck för noggranna avväganden. Hänvisningar till den allmänna dataskyddsförordningen och motiveringar för att anpassa förslaget till förordningen är övertygande gjorda. På så sätt upprätthålls att personuppgiftsbehandlingen ytterst regleras av dataskyddsförordningen.

Även förtydligandet kring personuppgiftsansvaret, sidorna 24ff i utkastet, är lätt att begripa nyttan med. Den breddade förklaringen till hur personuppgiftsansvaret ska förstås skulle emellertid kunna leda till att det i fler fall än i nuläget kommer att vara två myndigheter som tillsammans har personuppgiftsansvar. Arbetsgivarverket avstyrker inte de föreslagna skrivningarna men anser att de bör ses över utifrån den möjliga konsekvensen av fler fall av delat personuppgiftsansvar.

Vad gäller ändamålsbestämmelsen i registerförfattningen så instämmer Arbetsgivarverket i förslaget i hemställan. Ändamålsbestämmelsen bör ges en bredare formulering med hänvisning till myndigheternas uppdrag. I eSams ovan nämnda promemoria, sid 13f, framställs på ett övertygande sätt att breda formuleringar bör användas som utgångspunkt. Skyddet för enskildas integritet är här tillgodosett även med en bredare utformning av bestämmelsen och ger bättre förutsättningar för verksamheterna att hålla jämna steg med samhällsutvecklingen, se eSams promemoria, sid 17f.

Beslut i detta ärende har fattats av generaldirektören Christina Gellerbrant Hagberg efter föredragning av verksjuristen Patrik Havermann. I den slutliga handläggningen deltog även enhetscheferna Lars Andrén, Ulrika Atterfors, Anna Falck, Åsa Krook och Hedda Mann samt utvecklingsstrategen Anna Sjöstrand.

Arbetsgivarverket är en arbetsgivarorganisation för statliga arbetsgivare och en förvaltningsmyndighet. Medlemmar är cirka 250 myndigheter, affärsverk och andra arbetsgivare med anknytning till det statliga området. Tillsammans med medlemmarna utvecklar och samordnar Arbetsgivarverket den statliga arbetsgivarpolitiken och tecknar kollektivavtal för 298 000 anställda.

Behandling av personuppgifter
In English
Om kakor på webbplatsen
Om webbplatsen
Tillgänglighet

Besöksadress: Mäster Samuelsgatan 60, Stockholm, våning 9. Hiss finns.

Telefon: 08 - 700 13 00
E-post: registrator@arbetsgivarverket.se
Fler kontaktmöjligheter

  • LinkedIn

  • Facebook