Hoppa till huvudinnehållet
Gå till startsidan
Mina sidorArbetsgivarguidenKalender
  • Aktuellt
    • Nyheter
    • Avtal 2025
    • Tillitsinitiativet
    • Pågående remisser
    • Remissvar
    • Arbetsgivarpodden
    • Filmer – vår playkanal
    • Pågående utredningar
    • Nyhetsbrev
    • Prenumerera
  • Arbetsgivarguiden
  • Avtal och skrifter
  • Kalender
  • Om oss
    • Organisation och uppdrag
    • Den arbetsgivarpolitiska delegeringen
    • Strategi för statliga arbetsgivare
    • Arbetsgivarverkets ståndpunkter
    • Det statliga arbetsgivarerbjudandet
    • Styrelse
    • Ledningsgrupp
    • Våra nätverk
      • Arbetsgivarverkets nätverk för arbetsmiljö och rehabilitering
    • Internationellt och EU
    • Partsgemensamma organ
    • Jobba hos oss
      • Lediga jobb
    • Press
  • Statistik och analys
    • Staten i siffror: anställda i staten
      • Staten i siffror: om Arbetsgivarverkets medlemmar
    • Staten i siffror: arbetsmarknad
    • Staten i siffror: arbetsmiljö
      • Arbetsmiljörapporten - en analys
    • Staten i siffror: utbildning
    • Staten i siffror: kompetensbarometern
    • Staten i siffror: löner
      • Staten i siffror: löneutveckling
      • Staten i siffror: löneskillnader
    • Staten i siffror: personalomsättning
    • Staten i siffror: sjukfrånvaro
    • Om Arbetsgivarverkets statistik
    • Om Analyskraft och löneanalys
      • Instruktionsfilmer för Analyskraft
  • Utbildningar
    • Medlemsanpassade utbildningar
    • Öppna utbildningar
      • Praktisk information om öppna utbildningar
    • Webbutbildningar
  • Mina sidor
  • Arbetsgivarguiden
  • Kalender
  1. Nyheter

12 maj 2023•Nyhet

Statliga arbetsgivare träffades för att diskutera aktuella arbetsgivarfrågor

Under två veckors tid har Arbetsgivarverket haft möjlighet att träffa ett stort antal medlemmar vid de fem internat vi arrangerat för respektive sektors medlemsföreträdare. Syftet med internaten är att tillsammans med medlemmarna diskutera viktiga och aktuella arbetsgivarfrågor inom den statliga sektorn. I år med särskilt fokus på kompetensförsörjning ur olika aspekter, erfarenheter av de förändringar som bland annat distansarbete och nya lagar och avtal medför samt förutsättningar för distansarbete från utlandet.

Publicerad: 2023-05-12

Försvarshögskolans hr-chef Nike Gårdinger och Allmänna reklamationsnämndens (ARN) administrativa chef Maria Berge
Försvarshögskolans hr-chef Nike Gårdinger och Allmänna reklamationsnämndens (ARN) administrativa chef Maria Berge.

– Statsförvaltningen är fylld med kompetenta medarbetare, men vi står inför utmaningar i framtiden som kommer att kräva att vi tänker nytt. Självklart tar jag också med mig många intressanta diskussioner och trevlig samvaro, säger Allmänna reklamationsnämndens (ARN) administrativa chef Maria Berge.

Möjligheten att låna personal mellan myndigheter är en fråga på högkant bland medlemmarna. Utifrån att personallån kan användas för att stödja kompetensförsörjningen diskuterade medlemmarna två aspekter av hur man kan underlätta kommunikationen avseende hur man hittar myndigheter att teckna samarbetsavtal med och hur man i nästa steg kan synliggöra varandras behov av in- och utlån av olika kompetenser.  

Något som Försvarshögskolans hr-chef Nike Gårdinger tog fasta på:
– Det är viktigt att fokusera på att arbeta med kompetensförsörjningstrategi både på kort och lång sikt och i större utsträckning använda möjligheten med personallån. Utöver all intressant information från Arbetsgivarverket så är glädjen och nyttan av att nätverka något jag tar med mig från dagarna, säger Nike Gårdinger.

För att främja och underlätta för personallån har Arbetsgivarverket även publicerat uppdaterad information och stödmaterial på vår webbplats. 

Bisysslor var också en av punkterna på sektordagarnas agenda med allmän information om förtroendeskadliga bisysslor men också om att ha en bisyssla som influencer. Aktuella förhandlingsfrågor var en annan punkt. Där informerade Arbetsgivarverket bland annat om avtalsrörelsen 2023, märkets betydelse samt de nyförhandlade förändringarna av pensionsavtalet PA16.

Sammanfattningsvis var mötesdagarna en värdefull möjlighet för Arbetsgivarverket att i dialog med medlemmarna utbyta idéer, kunskaper och erfarenheter om den gemensamma statliga arbetsgivarpolitiken. Genom att gemensamt diskutera och utveckla strategier för att möta utmaningarna på en föränderlig arbetsmarknad tar statliga arbetsgivare ansvar och skapar förutsättningar för att statens kompetens utvecklar samhället.

Arbetsgivarverket är en arbetsgivarorganisation för statliga arbetsgivare och en förvaltningsmyndighet. Medlemmar är cirka 250 myndigheter, affärsverk och andra arbetsgivare med anknytning till det statliga området. Tillsammans med medlemmarna utvecklar och samordnar Arbetsgivarverket den statliga arbetsgivarpolitiken och tecknar kollektivavtal för 298 000 anställda.

Behandling av personuppgifter
In English
Om kakor på webbplatsen
Om webbplatsen
Tillgänglighet

Besöksadress: Mäster Samuelsgatan 60, Stockholm, våning 9. Hiss finns.

Telefon: 08 - 700 13 00
E-post: registrator@arbetsgivarverket.se
Fler kontaktmöjligheter

  • LinkedIn

  • Facebook